Dagelijks pas ik mijn creativiteit toe voor opdrachtgevers. Ik maak dan onderscheidend werk binnen de kaders van de briefing. Maar af en toe moet ik losgaan in vrij werk. Geen merkbeloftes, geen doelgroepen, geen reviews, geen compromissen. Just get the creative juices flowing.
Een ‘goeie kop’ blijft door mijn hoofd spoken. Art-director en oud-collega Mark heeft er een. Na onze samenwerking bij een groot reclamebureau in Amstelveen verloren we elkaar uit het oog, jaren later kwam ik hem weer tegen. Zijn ‘kop’ was alleen maar karakteristieker geworden.
Ik nodigde hem onmiddellijk uit voor een photoshoot. Hij stemde in en mijn creatieve raderen draaiden direct op volle toeren. Ik herinnerde me dat Mark altijd enthousiast vertelde over zijn survivalverzameling. Handgemaakte messen, high-end tactical gear bekleed met synthetische diamanten en andere survivalspullen waar elke prepper jaloers op zou zijn.
Ik zag beelden in mijn hoofd voorbijflitsen in een rauwe film-noir stijl met een lekker stevig contrast. Ik maakte in gedachten al een lijstje van de achtergrond en het licht dat ik wilde gebruiken.
Toen ik later Mark om feedback vroeg was zijn reactie: ‘Als art-director weet je meteen dat je goed zit bij Jean. Zijn subtiele maar zeer trefzekere regie heb ik laatst ervaren toen ik niet naast, maar voor z’n camera stond als model. We hadden elkaar een flinke tijd niet gezien. Het was meer een gesprek dan een shoot. Met zelfs van mijn kop een fantastisch resultaat. Dat kunnen maar weinig mensen.’